נכתב בשיתוף פעולה עם קרן שמר
העולם סביבנו בכלל ועולם העבודה בפרט משתנים בקצב מסחרר מידי יום. אתגרים חדשים נוספים כל הזמן; משבר הקורונה שפקד אותנו בשנתיים האחרונות וגל ההתפטרות הגדול (לצד ההתפטרות השקטה) רק העצימו זאת.
ידעתם שיותר מ-24 מיליון עובדים אמריקאיים התפטרו מעבודתם בשנת 2021 בלבד? ידעתם שבו זמנית, אצלנו בישראל, אחוז המתפטרים הגיע לכמעט 20%?
שינויים ונתונים אלו דורשים סוג חדש של מנהלים וסוג חדש של ארגונים. לא עוד ארגונים ומנהיגים שעסוקים רק במקסום השורה התחתונה, אלא כאלה שיודעים לפעול בעת משבר, להצטיין, מנהלים שיודעים להקשיב, להכיר ברגשות, להתחבר ולהניע, שעושים את אנשיהם לטובים יותר ומעצימים אותם, ובמילים אחרות, שמים דגש על מנהיגות חיובית.
לאור זה וכנראה לא במקרה, בתקופה האחרונה אנו מקיימים יותר ויותר הכשרות ופעילויות למנהלים בארגונים שונים תחת הכותרת של מנהיגות חיובית. אז מהי בכלל מנהיגות חיובית ומה עושים מנהלים חיוביים אחרת?
מנהיגים חיוביים הם אלו ששמים דגש על מה שעובד, לומדים מהצלחות, מאבחנים חוזקות וכישרונות (של עצמם ושל העובדים שלהם), לומדים איך להשתמש בהם ולפתח אותם ובכך יוצרים אווירה חיובית ומעצימה בארגון. אווירה זאת מובילה למחויבות ולשייכות של העובדים, וכתוצאה לביצועים גבוהים. מנהיגות חיובית יוצרת ארגונים טובים יותר מבחינת פסיכולוגית, חברתית וכלכלית, תורמת למנהיגים עצמם, לעובדים, ללקוחות, ולחברה כולה.
בחרנו להציג בפניכם השבוע חמישה צעדים למנהיגות חיובית במציאות המשתנה.
1. להעריך את מה שיש – הפסיכולוגיה החיובית מזמינה אותנו לראות (גם) את הכן. את מה שעובד ומצליח ואת מה שיש (לי, לצוות, לארגון). הפסיכולוגיה החיובית אינה מתעלמת מהקשיים ומהאתגרים, אבל פותחת דלת רחבה של עבודה עם משאבים, כוחות, יכולות, חוזקות והצלחות. היא מזמינה אותנו לראות את הפלוס ולהגביר אותו. היא לא מדברת על חשיבה חיובית כדוגמת "תחשוב טוב, יהיה טוב" ואף לא לקלישאות של מיקוד ב"חצי הכוס המלאה" או בהפיכת 'הלימון ללימונדה'. הפסיכולוגיה החיובית מעודדת אותנו לראות את המציאות כמו שהיא: גם את חצי הכוס המלאה וגם את זו הריקה, לא להיסחף להטיית השליליות שמגדישה את השלילי. לראות גם את מה שעובד ומצליח, לצד הקשיים והאתגרים, ומזכירה לנו שליד הכוס יש קנקן. קנקנן של משאבים, של יכולות, של תשוקות, חוזקות ומיומנויות, שבעזרתן אנחנו יכולים להתמלא ולהיטיב את מצבנו. באמצעות יכולת זו, מנהיגים חיוביים מאפשרים לאנשים שלהם לא רק לשרוד ולהרים את הראש מעל המים, אלא גם להתרומם, לצמוח, לפתח מסוגלות ולהגיע למקום של שגשוג ופריחה.
2. שביעות רצון לעומת אושר - אחת הטעויות הרווחות של ארגונים (לרוב בעיקר ממקום של בורות וחוסר ידע) היא בכך שהם מטפחים את ה- well being ואת שביעות הרצון של העובדים בייחוד על ידי מדדים חשיבתיים, בעוד שאושר ארגוני הוא בראש ובראשונה עיניין רגשי. דניאל כהנמן, בספרו 'לחשוב מהר לחשוב לאט', טוען שיש לנו שתי מערכות חשיבה במוח: מערכת 1 הינה מערכת מהירה, אינטואיטיבית, חוויתית ורגעית ומערכת 2 שהיא מערכת איטית, רציונאלית, המסתכלת על התמונה הגדולה.
כהנמן מרחיב ומדבר בעצם שני סוגים של אושר:
a. החוויה שאני חווה (Experience well being), המצב הרגשי שלי = אושר ארגוני.
b. הערכה של החוויה (Evaluated well being), השיפוט הראציונלי שלי של אירועים ומצבים = שביעות רצון.
שתי מערכות ההפעלה ושני סוגי האושר שונים זה מזו. כל אחד נגרם מסיבות שונות ומייצר תוצרים שונים. בעוד ששביעות רצון נגרמת לרוב משכר, הטבות, קידום, סביבת עבודה, נורמות תרבותיות וכו', אושר לרוב מגיע מתחושת הישג, קבלת הכרה או מילה טובה, הרגשה שרואים אותי ואני משמעותית ומתחושת שייכות וחיבור לאנשים אחרים.
המחקר מראה ששביעות רצון הינה בעלת השפעה נמוכה יותר על הביצועים, בעוד שאושר נמצא בקשר גבוה יותר עם מדדים כגון פרודוקטיביות, יצירתיות, מוטיבציה, מחוברות, שירות טוב יותר, עבודת צוות ועוד. למרות ממצאים אלו, ארגונים עדיין משקיעים הרבה יותר משאבים במקומות הקוגנטיביים (שהם חשובים) ומתקשים (או לא מנסים) ביצירת החיבור הרגשי.
האבחנה בין שביעות רצון לאושר חשובה ברמת התפיסה והשפה. שניהם חשובים לתרבות ארגונית חיובית וההזמנה היא ליצר תמהיל מאוזן יותר. מאחר ורוב הארגונים מתמקדים בלאו הכי בשביעות רצון, אנו ממליצים להוסיף לתמהיל פעילויות שמתייחסות לפן הרגשי. מנהיגות חיובית מבינה את החשיבת והערך של רגשות ומייצרת פעילויות שמעלות את רף הרגשות החיוביים של העובדים.
3. צעדים קטנים, אימפקט גדול -
אושר היא מילה גדולה, אבל אנחנו יודעים מהמחקר ובעיקר מהיישום שלו בשטח שמה שיוצר אותו הן דווקא אותן פעולות קטנות. ההזמנה היא לחשוב גדול ולפעול קטן, באופן שוטף ועקבי. להכניס ליומיום ולשגרות הארגוניות פעילויות קטנות, כמו רגעי הכרת תודה (לעצמי, לצוות שלי ולארגון), הערכה ופרגון בין העובדים למנהלים ובין העובדים לבין עצמם, מחווות קטנות (random acts of kindness), חיבורים בין עובדים וכדומה.
כך למשל בזמן הקורונה נסע צוות המטה של אלטמן בריאות בשיתוף פעולה עם גלידת שטראוס ברחבי הארץ והביא לכל עובד מכתב ושלגון. הפעילות היתה בתקציב מצומצם יחסית, אך יצרה באזז ארגוני, חיבור ואימפקט הרבה יותר מהטבות שכר למיניהן. דוגמא אחרת היא שבאחד מבתי הספר בירושלים איירו פורטרטים של כל המורים ובתחתית כל תמונה הוסיפו שורה המתארת את הסיבה שכל מורה בחרה ללכת לתחום ההוראה. זוהי דוגמא קטנה שמייצרת תחושת שליחות וגאווה גם פנימה וגם החוצה.
4. השלם גדול מסכום חלקיו – כשרוצים להטמיע תרבות חיובית בת קיימא ולהפוך את המנהלים למנהיגים חיוביים חשוב לטפל במכלול של מרכבי המנהיגות החיובית. המודל איתו אנו עובדים בהטמעת אושר ארגוני וביסוס מנהיגות חיובית מדבר על ראייה הוליסטית, הכוללת חמישה מפתחות האושר: קוגנטיבי, רגשי, פיזי, חברתי ורוחני. לכל מפתח יש את הבסיס המחקרי ומתוכו פותחו כלים ופרקטיקות המייצרים ומעלים את מידת האושר שלנו כפרטים וכארגון. ההסתכלות הניהולית צריכה להיות הוליסטית וההמלצה היא לפעול ולייצר תמהיל פעילויות שכולל התייחסות לכל חמשת המפתחות.
5. לדבר על או לעשות את - מנהיגות חיובית היא לא משהו שמדברים עליו היא משהו שעושים! שינוי תרבות ארגונית יכול לקחת זמן, אולם כל מנהל יכול להשתמש בכלי הניהול החיובי ולהתחיל לייצר לעצמו אווירה חיובית ומעצימה בצוות, לעודד פעילויות של הערכה, הכרת תודה ופרגון, לטפח את מיומנויות ההקשבה (שלו ושל העובדים שלו), לחבר בין האנשים ולייצר ביטחון פסיכולוגי ואמון. לא צריך לחכות לתוכנית שנתית כוללת אלא כמנהל, כדאי קבוע ביומנים זמנים ושגרות לקידום אושרם של העובדים שלי.
כיום יותר מתמיד, במציאות פוסט פנדמית ומשתנה, הגיע להפשיל שרוולים, לעלות על הרכבת, שלא מזמן יצאה מהתחנה ולבסס מנהיגות חיובית. כזו שתאפשר לארגון כולו להיות בריא וחסין יותר, ולעובדים שלכם להיות מאושרים יותר.
אם גם אתם רוצים לעשות שינוי אמיתי וללמוד יותר לעומק מה זו מנהיגות חיובית, איך מייצרים אותה ואיך אפשר לחלחל אותה פנימה בארגון, מקומכם איתנו במחזור השביעי של האקדמיה לאושר ארגוני. שבעה מפגשים במודל היברידי, שבהם תלמדו כיצד מטפחים מנהיגים חיוביים וארגונים מאושרים. אם אתם סקרנים שלמוע עוד - מוזמנים להרשם למפגש הכרות שאנו מקיימים ב- 28.12 בשעה 10:00 בבוקר ולקבל עוד פרטים, להכיר אותנו צוות המנחים, לשמוע ממשתתפי מחזורים קודמים ולזכות בהטבה ייחודית. למידע ולרישום למפגש היכרות.
Comments