מזה תקופה אנו ניצבים בפני אתגרים מורכבים ובאי-ודאות גדולה. בימים אלה, כאשר ישראל מתמודדת עם מלחמה מתמשכת ואתגרים ביטחוניים וחברתיים, תפקידם של מנהלי משאבי אנוש ומנהיגים ארגוניים הופך קריטי יותר מתמיד. אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשותנו הוא התקווה - לא רק כרגש, אלא כאסטרטגיה ארגונית.
מהי תקווה ומדוע היא חשובה?
תקווה אינה אופטימיות חסרת בסיס. לפי פרופסור ויליאם מילר מאוניברסיטת ניו מקסיקו, תקווה היא "אמונה בשיפור מצופה" ומהווה כוח רב-ערך המשרת אותנו היטב. תקווה היא תגובה מורכבת הכוללת תחושה, מחשבה, פעולה, חזון וכוח חיים. תקווה היא כח חיים שעוזר לנו להמשיך לפעול גם כשנראה שאין דרך. אנשים שמרגישים תקווה הם פותרי בעיות טובים, עמידים ומתמידים יותר, מעורבים ופרודוקטיביים יותר בעבודה, יצירתיים יותר ומסתגלים יותר וטובים יותר בהתאוששות ממצוקה. מסיבות אלו ואחרות, הקניית יותר תקווה בעצמנו פירושה, שאנו חסינים יותר להתמודד עם קשיים ואף ולחוות יותר אושר בחיים.
תקווה כמנוע לארגון יעיל ומאוחד
בימים קשים, תחושת התקווה יכולה לשמש ככוח מניע לאנשים גם במקומות עבודה. מנהלים נדרשים להבין שלא מדובר רק בשימור המורל אלא ביכולת לבנות חוסן רגשי וקולקטיבי שמוביל לתפקוד אפקטיבי יותר. כשמנהלי משאבי אנוש ומנהיגי הארגון מחדירים מסרים של תקווה, הם תורמים ליצירת תחושת שייכות, אמון ויכולת להתגבר על הקשיים.
איך ניתן להעצים את התקווה בתוך הארגון?
1. שיתוף בסיפורי הצלחה והתגברות: ספרו לעובדים על אנשים וארגונים שהתגברו על מצבים קשים. סיפורים אלה מחזקים את האמונה שהמצב הנוכחי אינו סוף פסוק ויכולים להוות מקור השראה אמיתי.
2. בניית חזון ברור לעתיד: צרו חזון ברור ויעדים שהעובדים יכולים לשאוף אליהם. גם אם לא ניתן לחזות את כל הפרטים, היכולת לדמיין עתיד טוב יותר מעצימה את התחושה שכל מאמץ הוא בעל ערך.
3. הדגשת השליטה במצב האישי: עזרו לעובדים לזהות היכן יש להם שליטה ואיך הם יכולים להשפיע. במצבים כאוטיים, היכולת לייצר תחושת שליטה מחזירה ביטחון.
4. טיפוח חוסן ארגוני ואישי: השקיעו בהכשרות ותמיכה המאפשרות לעובדים להתמודד עם לחץ ולפתח כישורים רגשיים. ארגון המקנה כלים להתמודדות עם משברים מעצים את תחושת היכולת בקרב עובדיו.
5. יצירת מרחב להבעת רגשות ולשיח פתוח: אפשרו לגיטימציה להבעת פחדים וחששות, במקביל למסרים של תקווה. זה יוצר אמון ושייכות שמהווים בסיס להתגברות על קשיים.
מנהיגות מבוססת תקווה – תפקידכם בעת הזו
בתור מנהיגים ומנהלי משאבי אנוש, תפקידכם לא רק לנהל את המשימות הארגוניות, אלא להוביל בגישה שמבוססת על חיבור לערכים, לחוסן ולתקווה. הארגון שלכם זקוק למנהיגים שמעוררים השראה, שיודעים להקשיב, להנחות ולהראות את הדרך קדימה גם כשנראה שאין פתרון קל. המפתח טמון בהבנה שתקווה אינה רק תחושת בטן, אלא גישה מושכלת שמבוססת על מציאת משמעות, הבניית תוכניות, והכרת הכוחות הפנימיים.
תקווה היא כלי עוצמתי העומד לרשותכם כמנהלים ומנהיגים, במיוחד בתקופות משבר. כאשר אתם מצליחים להטמיע אותה בארגון, אתם לא רק מעצימים את עובדיכם אלא גם תורמים ליציבות וליכולת הארגון להתמודד עם אתגרים נוכחיים ועתידיים.
זה הזמן להתייצב לגודל השעה, להפגין מנהיגות ולהטמיע תקווה בקרב אנשי הארגון. זכרו, תקווה אינה מתעלמת מהמציאות הקשה, אלא מאפשרת לנו לראות מעבר לה ולפעול לקראת עתיד טוב יותר.
אם גם אתם זקוקים לעידוד ולתקווה ומחפשים מסגרת למידה ותמיכה - נספר לגם שמחזור 10 של האקדמיה לאושר ארגוני יפתח אחרי החגים ב-13.11.24 וזו הזדמנות נפלאה להצטרף אלינו למסע חוויתי, משמעותי ועמוק לחיזוק התקווה, החוסן והאופטימיות, הרלוונטיים כל כך בימים אלו. מי שרוצה לשמוע יותר על האקדמיה לאושר ארגוני מוזמנ.ת להצטרף אלינו למפגש מקדים שיערך ב-12.9.24 בשעה 15:00. רישום כאן.
Comments