כ-2 מיליון תלמידים שבו ביום שישי למוסדות החינוך לאחר חופשת הקיץ, ומאות אלפי ילדים החלו שנה חדשה בגנים הפרטיים ובגני העיריה. האחד בספטמבר צוין בכל מקום, בעיתונות, בחדשות וברשתות החברתיות. הורים מתרגשים ליוו את ילדיהם למסגרות הלימודים, הזילו דמעה וצילמו את ילדיהם מכל זווית אפשרית. אפילו נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר החינוך וראשי הערים הגיעו לבתי הספר לציין את תחילת שנת הלימודים.
והנה מתחיל לו שבוע חדש, האוויר בבלונים הצבעוניים כבר יצא, הכיתוב החגיגי 'שלום כיתה א' נמחק מהלוח ותמונות הילדים ברשתות החברתיות הוחלפו בנופי סופי השבוע ובחדשות היום. ראש הממשלה חזר לשגרת יומו, ואיתו גם מרבית ההורים, שהיו נוכחים, קשובים, סבלניים ומתעניינים, חזרו להיות טרודים בעיסוקיהם ובמרוץ החיים. וככה מתחת לאף ייתכן, כי אנחנו מפספסים את היום החשוב ביותר - היום השלישי.
היום השלישי ללימודים הוא החשוב ביותר, כי הוא מייצג את החיים האמתיים. סימפטום היום השלישי (שיכול כמובן יכול לקרות גם ביום החמישי או העשירי) מייצג את סופה של האופוריה. הילד בגן מבין, כי אימא או אבא לא חוזרים לקחת אותו אחרי שעה, וכי התחרות עם עוד 20 ילדים על הצעצוע הנחשק היא שגרת חייו מעכשיו, והוא עשוי להרגיש בדידות ובלבול. תלמידי בית הספר פוגשים את מטלות הבית, את הצורך לקום כל בוקר מוקדם, את חווית חוסר הידיעה, את אתגרי ההשתלבות במסגרת חברתית וגם את הצדדים הבירוקרטים והפחות נחמדים של מערכת החינוך. את חוויות הסקרנות, התקווה וההתרגשות מחליפה תחושת בלבול, חשש, הצפה ואכזבה מכך שהחיים הם לא רק פסטיבל הבלונים של האחד בספטמבר.
היום השלישי מייצג את האופן בו אנו מתייחסים לשינוי ומנהלים אותו. אנו משקיעים הרבה תשומת לב ועניין בהתחלה ומהר מאוד צוללים לשגרה או עוברים הלאה לגזירת הסרט הבא. תופעות כגון 'בייבי בלוז' מספר ימים לאחר הלידה, ירידה במוטיבציה לאחר מספר שבועות בתפקיד חדש וירידה בשביעות רצון ממוצר חדש כשבוע לאחר רכישתו ידועים במחקר.
אז מה עושים?
תופעת היום השלישי של תלמיד בית ספר או של עובד חדש היא תופעה טבעית, ושלב חשוב בהסתגלות למסגרות ולחיים האמיתיים. כדי לצלוח שלב זה בהצלחה ובמהרה יש להורים ולמנהלים מספר תפקידים חשובים:
1. היו נוכחים – זכרו את חווית היום השלישי והשקיעו את אותה מידת העניין, הקשב והסבלנות שהשקעתם ביום הראשון בעובד ובתלמיד גם ביום השלישי, שם הוא זקוק להם יותר מכל. זכרו את הזכות והחובה להדריך אחרים לגדילה ולהתפתחות. אל תקלו ראש במשימה זאת.
2. ספקו הכוונה – עזרו לעובד החדש ולתלמיד החדש לרכוש ידע ומיומנויות שייסעו לו להשתלב בקלות ובהצלחה. הסבירו את החוקים, הדגימו לו "מה" ו"איך", עזרו בתכנון, בארגון ובפתרון בעיות, למדו אותם מיומנויות רלוונטיות וספקו להם את ההדרכה והידע הנדרשים להצלחה.
3. ספקו תמיכה – היו שם כדי לתמוך בתהליכים הרגשיים, עוררו מוטיבציה, עניין והתלהבות וסייעו לפתח תחושות מסוגלות וביטחון העצמי. הקשיבו להם - תנו מקום לחששות, לצרכים ולמכשולים שבדרך, שבחו, עודדו ופרגנו על הישגים, מאמץ והתקדמות, שתפו בניסיון שלכם ותנו פרופורציה ופרספקטיבה.
הורים ומנהלים התפקיד שלכם לא הסתיים באחד בספטמבר, ששלחתם את ילדיכם למסגרות החינוך, או בקליטת אותו עובד מחלקה חדש. התפקיד שלכם רק מתחיל ולכן השבוע הזה, הורים, מנהלים ומנהיגים, זכרו את תפקידכם להיות נוכחים, להדריך ולתמוך גם ביום החמישי – כי זה מה שהילדים והעובדים שלכם זקוקים מכם יותר מכל.
ואפרופו התחלות חדשות. שנת תשפ"ד בפתח, ואם אתם קוראים את הבלוג שלנו אנו יודעים שאתם רוצים שהעובדים בארגון שלכם יתחילו את השנה בהכי חיובי שרק אפשר. אז אנו בצוות PLUS כאן בשבילכם, לעזור לעשות את מה שאנחנו יודעים ואוהבים במסגרת הרצאה להרמת כוסית, סדנה או פעילות משחק למצוא את הפלוס. אנו נשמח להזכיר לכם מה גורם לנו אושר בחיים ובעבודה בעולם העבודה, להציע לכם כלים פרקטיים להתבונן על המציאות גם מבעד לעדשת הפסיכולוגיה החיובית, להגביר את רגעי האושר עם ערך מוסף אמיתי שישאר אתכם גם ביום השלישי של השנה. מסקרן אתכם? בדיוק מה שרציתם ולא ידעתם איפה למצוא? לתיאום מועד צרו איתנו קשר
אפרורפו 2 - מזכירים לכם כי שבוע הבא, ב- 12.9 בשעה 10:00 מתקיים מפגש זום חינמי בנושא - כיצד משמרים עובדים במציאות משתנה - מפגש מקדים לקראת האקדמיה לאושר ארגוני מחזור 8# - רישום כאן.
Comments